Wednesday, May 29, 2013

Tips : Penjagaan muka

Assalamualaikum?

   Hari tu kan, aku ada upate pasal "Cara Mengenal Pasti Jenis Kulit " , Jadi Hari ni aku update , Cara / Petua / Tips Penjagaan muka. Aku Buat ni pun , pasal aku sendiri tengah cari cara yang berkesan, kalau aku terjumpa yang dekat hati, ada lah lebih baik aku share dengan kamu semua.  Mari Baca apa tips yang aku jumpa.


1 - TIDAK MEMBERSIHKAN MUKA DI WAKTU PAGI


   Sometimes antara kita rasa kulit dah cukup bersih bila bangun tidur. Why? sebab before tidur dah cuci. But uolls silap. Tanggapan uolls memang salah sama sekali. Tahukah uolls... kita disarankan tidur selama 8 jam supaya kulit ada masa yang cukup untuk menjalankan proses pembaharuan. Sebab itulah orang kata tidur yang cukup ialah petua wajah cantik! So, all the way the proses happend at night tu, pelbagai jenis toksin dan produk metabolik dibuang dari kulit. So jangan terlalu yakin muka uolls tak perlu dicuci setelah bangun tidur.

PENYELESAIAN : Jangan lupa cuci muka di waktu pagi! Guna air suam sahaja pun boleh, then bilas dengan air bersih. Tak perlu pun facial foam yang brand mahal-mahal, baru uolls nak cuci muka.



2 - TIDAK MEMBERSIHKAN MUKA SEBELUM TIDUR 

    This the most kesalahan yang sering kita lakukan. Lagi-lagi time kita penat. Actually make up yang dipakai seharian adalah sudah “rosak” coz telah exposed pada udara tidak bersih dan sinaran UV. So once kita tidur tanpa membersihkan make up di muka ia akan mengganggu proses kritikal kulit yang berlaku semasa kita tidur.

PENYELESAIAN : Readykan wet tisue ataupun make up remover di dalam bentuk wipe tissue beside your bed. Penat lagu mana pun, uolls kesatlah muka tu sampai bersih dulu ye... :)



3 – MENCUCI MUKA DENGAN MENGGUNAKAN SABUN BERDEODORAN

    Nanti dulu!!!! Jangan uolss terfikir deodoran yang untuk ketiak tu pula ye. Sabun berdeodoran ini bermaksud sabun yang ada pewangi. Make it simple sabun mandi. Wangi kan? Ada yang pakai sabun mandi bau busuk? takda kan.. hehe. Ramai antara kita yang menyangka ia mungkin tidak merbahaya pada kulit, tapi.. Tahukah uolls sekiranya kita menggunakan sabun badan untuk muka akan mengganggu lapisan lipid halus pada kulit wajah. Kesannya?? Akan menyebabkan kulit kita menjadi kering, iritasi atau kedua-duanya sekali. Erghhh tak mau.....!!!!

PENYELESAIANNYA : Gunalah HANYA pencuci muka yang khas untuk wajah. Jangan guna sabun basuh pula.



4 – MENCUCI MUKA SECARA BERLEBIHAN

   Haha mentang-mentang Lyea remind untuk rajin basuh muka, uolls sental muka sehabis-habisnya! Patut 1 botol untuk sebulan uolls pakai untuk seminggu. So maksud mencuci muka secara berlebihan adalah uolls menggunakan terlalu banyak sabun, menggosok atau menyental muka dengan kasar. Perbuatan yang kasar pada kulit wajah akan menyebabkan kemerahan pada kulit, iritasi dan juga masalah kekeringan. Kulit boleh mengelupas dan sangat-sangat pedih. Euww. 


PENYELESAIAN : Urut wajah dengan lembut menggunakan jari, atau guna scrublet yang diperbuat dari getah dan tekstur lembut.



5 – MEMILIH PENCUCI MUKA YANG TAK SESUAI DENGAN JENIS KULIT ANDA 

    Jangan disangka rakan anda pakai produk berjenama A kulit jadi cantik, uolls pun nak cuba jenama yangsama dengan harapan nak hasil yang sama. Sebagai peringatan, tidak semestinya apa yang sesuai atau menjadi pada orang lain akan menjadi pada kita. Kesilapan dalam memilih set penjagaan muka bukan sahaja kita tidak mendapatkan kesan seperti yang diinginkan malah boleh mendatangkan kemudaratkan pada kulit. Itu lagi masalah dan mungkin sukar untuk diatasi kemudian. 

PENYELESAIANNYA : Dapatkan nasihat dari pakar bagi mengenalpasti jenis & keadaan kulit uolls dan minta recommended skincare set untuk wajah uolls ok!



6 – TIDAK MEMBERSIHKAN MEKAP SEMASA BERSENAM

    Nak cantik punya pasal, tak cukup dengan muka body pun nak tip top juga. Itulah perempuan. Tapi takkanlah pergi gym atau sekadar bersenam di rumah pun nak bermake up pula kan. Ini peringatan pada uolls yang suka bermake up ketika berriadah.Bila kulit berpeluh dan bercampur dengan mekap, ia hanya akan membuatkan kulit kita lebih cenderung untuk berjerawat dan menghadapi masalah kulit. So uolls nak ke? Badan nak mantap tiba-tiba muka pula penuh jerawat.


PENYELESAIANNYA : Luangkan beberapa minit untuk mencuci muka sebelum memulakan senaman dan segerakan bersihkan badan bagi menghalang pembiakan bakteria kerana belakang badan juga cenderung untuk berjerawat.


Kredit : Iylia Hani



3 comments:

Budi bahasa budaya kita. :)

CARA MENGHITUNG ZIKIR DENGAN JARI

CARA MENGHITUNG ZIKIR DENGAN JARI Assalamualaikum? Memandangkan sesetengah orang mungkin tiada tasbih ataupun malas nak bawak tasbi...

Kisah dula kala